Begeleiden van wielerwedstrijden
Als organisator stel je je wellicht de volgende vragen :
Hoe kunnen motorrijders, die niet in de buurt wonen het parcours kennen?
Hoe kunnen zij zonder gevaar een hele karavaan wagens en een peloton voorbij steken zonder enig gevaar te creëren voor alle aanwezigen (renners, volgwagens , toeschouwers, …)?
Hoe weten zij exact, waar zij wanneer moeten zijn en wanneer?
Hoe kennen ze hun juiste locatie?
Kunnen deze motorrijders dit wel?
Lees hieronder hoe wij aan deze en vele andere vragen de gepaste oplossing kunnen bieden, uiteraard mits goede afspraken en een goede samenwerking....
Het parcours van een wielerwedstrijd wordt goedgekeurd en is daarna niet meer vatbaar voor aanpassingen en dit geeft ons de kans om tijdig over te gaan tot verkenning maar eerst zijn er nog een paar voorbereidingen.
Wij krijgen het parcours beschreven per straat. Dit vertalen wij eerst naar een programma om het op GPS te zetten. Eens het parcours uitgewerkt op GPS nemen wij een kopie van de kaarten in Excel. Dit plan sturen wij door naar de parcoursverantwoordelijke ter controle en goedkeuring.
Wanneer het plan juist bevonden wordt gaan wij over tot de verkenning van het parcours. Deze verkenning trachtten wij uit te voeren nog voor we uitgenodigd worden voor de eerste vergadering. De verkenning van het parcours wordt uitgevoerd door deze motorrijder (verder Gids genoemd) welke op de dag van de wedstrijd de verantwoordelijkheid zal dragen voor alle motorrijders van dienst, verder genaamd de Mobiele Signaalgevers.
Tijdens deze verkenning wordt er gelet op alle mogelijke obstakels, type bochten, toestand van het wegdek, welke soort wegen (breed, smal, kassei, berijdbaarheid? …) en ook actueel nog aan de gang zijnde werken worden genoteerd. Tijdens het verwerken op GPS wordt er ook al uitgekeken naar “doorsteken”. Ook deze worden verkend tijdens de verkenning.
Al deze notities worden zowel in het GPS-systeem als op het plan aangebracht. Deze verkenning heeft als voordeel dat de Gids tijdens de vergadering weet waarover er gesproken wordt en eventuele zaken kan melden die hij gezien heeft en niet vermeld worden op de vergaderingen.
Op deze vergadering worden al de eerste afspraken gemaakt met de organisatoren en de Politiediensten. Ongeveer een week voor de wedstrijd krijgen de betrokken Mobiele Signaalgever de GPS-route, het plan en een briefing toegestuurd. De dag van de wielerwedstrijd wordt, indien mogelijk, de volledige route verkend door alle Mobiele Signaalgevers en worden nog eens extra de “doorsteken” aangeduid.
Na de verkenning melden de Gids en de Mobiele Signaalgevers zich aan bij de contactpersoon van de plaatselijke organisatie en de aanwezige Verkeerspolitie. Samen met al deze partijen wordt er een laatste briefing gehouden.
Tijdens de wielerwedstrijd is de Gids in het bezit van een scanner en kan zo eventuele opdrachten van de koersdirecteur beantwoorden. Ook de Mobiele Signaalgevers staan onderling in contact met elkaar via radioverbinding. Deze voorbereidingen geven ons de kans een optimale samenwerking te bekomen tussen alle betrokken diensten en optimaal voor de veiligheid van iedereen te zorgen.
Zoals je merkt, veiligheid en zorg voor een foutloos en ongevalvrij verloop komt bij ons op de eerste plaats. Neem gerust ook even de tijd om ook onze andere begeleidingen en informatie op onze website te lezen.
Hebt U nog meer vragen, aarzel dan niet ons te contacteren via mail Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
Tot op uw volgende wedstrijd ?
< Vorige | Volgende > |
---|